افزایش آسیب پذیری زنبورها با درمان های آنتی بیوتیکی

شواهد جدید نشان می دهد که تخریب جمعیت میکروبی دستگاه گوارش بوسیله درمان های آنتی بیوتیکی می تواند باعث افزایش آسیب پذیری زنبورهای عسل به عفونت نوزما شود ، هدف از انجام این تحقیق بررسی اثرات تخریب جمعیت میکروبی دستگاه گوارش بر پاسخ های ایمنی زنبورعسل بوسیله عفونت نوزما سرانه بوده است.

در این آزمایش زنبورهای کارگر تازه متولد شده را جمع آوری و به چهار گروه تقسیم کرده اند:
گروه اول زنبورهای گروه شاهد بدون درمان
گروه دوم زنبورهای آلوده شده با عامل نوزما سرانه
گروه سوم زنبورهای تیمار شده با آنتی بیوتیک
گروه چهارم زنبورهای تیمار شده با آنتی بیوتیک بعد از آلوده شدن با عفونت نوزما سرانه

نتایج این تحقیق نشان داد که عفونت نوزما نمی تواند باعث ایجاد تخریب آشکار بر جمعیت میکروبی دستگاه گوارش گردد و تفاوت چندانی بین ترکیب و تراکم جمعیت میکروبی دستگاه گوارش بین گروه اول و دوم وجود نداشته است. اگرچه از بین بردن جمعیت میکروبی دستگاه گوارش بوسیله آنتی بیوتیک ها(در گروه سوم و چهارم) اثرات منفی بر ساختار سیستم ایمنی زنبورعسل داشته که بوسیله بیان ژن پپتید های ضد میکروبی مانند abaecin, defensin1, hymenoptaecin  بررسی شده است.

مقدار این پپتیدها به ترتیب در گروهها بدین صورت رتبه بندی شده است:
گروه اول >گروه دوم >گروه سوم > گروه چهارم

به علاوه سطوح بالای معنی دار نوزما در گروه چهار نسبت به گروه دو مشاهده شده که پیشنهاد می شود به سبب این باشد که از بین رفتن باکتریهای دستگاه گوارش باعث  تضعیف سیستم ایمنی زنبورها شده و آنها را بیشتر مستعد ابتلاء به عفونت نوزما می کند.
بیشترین میزان تلفات در بین این چهار گروه آزمایشی، در گروه چهارم مشاهده شده که نشان می دهد درمان با آنتی بیوتیک ها در ترکیب با استرس حاصل از نوزما سرانه تاثیر منفی و معنی دار بر زنده مانی زنبورها دارد.

نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف آنتی بیوتیک ها نه تنها باعث ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود بلکه می تواند بر مقاومت زنبورعسل به بیماریها نیز تاثیر گذار باشد .

✅ این مقاله اخیرا چاپ شده و زحمت ارسال آن را استاد معزز دکتر اسماعیل امیری متقبل شده اند